Superfoods

Chiazaden, gojibessen, hennepzaad, noem maar op. Je leest er van alles over. Superfoods word een steeds bekendere term in de volksmond. Toch zijn er vele discussies over de gezondheidsvoordelen. Zijn die superfoods nou wel zo goed? 

Superfoods bevatten veel voedingsstoffen die goed zijn voor het lichaam. Ze bevatten vaak een hogere concentratie aan vitaminen, mineralen, vezels en eiwitten dan andere producten. Dit betekend niet dat je alleen maar alles moet vervangen door één bepaalde superfood. Variatie in je eetpatroon is namelijk de sleutel tot inname van alle voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft.

Toch krijgen de meeste mensen niet genoeg aan al die voedingsstoffen binnen. Het is ook best lastig om elke dag onder andere 200 gram groenten en 2 stuks fruit te eten. Daarom zijn superfoods een goede aanvulling op je eetpatroon om zo toch gemakkelijk de benodigde vitaminen, mineralen, eiwitten en vezels binnen te krijgen die ontbreken in jouw voedingspatroon.

Daarnaast zijn het puur natuurlijke producten die al eeuwen lang uit de natuur worden gehaald vanwege hun voedingskrachten. Dus slecht zijn ze zeker niet! Daarnaast kun je beter van superfood snoepen dan van suikerrijke snoepjes, chips en koekjes!

De conclusie is dan ook dat superfoods eigenlijk een superaanvulling is op het dieet! 

 

Een aantal bekende superfoods uitgelicht:

Chiazaad

Chiazaad is een van de oudste superfood. Het zijn vrij kleine zaadjes van een muntachtige plant die afkomstig is uit Midden-
Amerika. In de Maya en Azteken tijd werden deze zaden al volop gegeten. Deze zaden werden toen ook wel ‘running food’
genoemd. Zij geloofde er in dat de zaden extra energie leveren. Ze aten de zaden dan ook voor dat ze ten strijd gingen en zo een langere uithoudingsvermogen kregen. Chiazaden hebben een neutrale smaak en bevatten onder andere voedingsstoffen als vitamine B17, calcium, omega-3 vetzuren, magnesium en ijzer. Ook bestaat de zaad 20% uit vezels.


 

Hennepzaad

Hennepzaad is afkomstig van de hennepplant en is één van de oudst bekende medicinale planten ter wereld. Deze zaad bevat niet het THC-gehalte wat marihuana bevat waar je high van wordt, hennepzaad kan dus veilig gegeten worden. Hennepzaad bevat juist veel eiwitten en bevat belangrijke essentiële vetzuren zoals omega-3. Daarnaast bevat het ook mineralen zoals fosfor, calcium, zink en vitamines zoals E en C.

 

Açai bessen

Açai bessen zijn mooie blauwe bessen die in het Amazoneregenwoud in Brazilië groeien. De açai bes is een bron van antioxidanten en heeft een gunstige werking op het immuunsysteem. Daarnaast geeft het je een extra energieboost en ze zijn nog erg lekker ook!

 



Tarwegras

Tarwegras is het jonge groene plantje van de tarweplant en bevat dan ook geen gluten. Het bevat juist een boel voedingsstoffen die later uit de plant verdwijnen als er stengels aan groeien. Bij het tarwegras wordt het idee van superfood vooral gekenmerkt door het bladgroen die een gunstige werking heeft op het lichaam. Voor een extra energieboost is tarwegras een ideaal product. Daarnaast bevat het tarwegras ook onder andere vitamine C, bèta-caroteen, magnesium, calcium en kalium.

 



Gojibessen

In de traditionele Chinese geneeskunde is deze bes allang bekend voor zijn gunstige effecten op het lichaam. Deze rode bes bevat veel vitamine C en andere goede mineralen zoals selenium. In China worden ze ook wel ‘happy berries’ genoemd omdat ze zorgen voor een vrolijk gevoel.